Przemijanie
Funkcjonowanie motywu vanitas w literaturze i malarstwie na wybranych przykładach z literatury i sztuki baroku.
Literatura
podmiotu
- Naborowski Daniel “Krótkość żywota”,..........
- Naborowski D., Marność, ................
- Sęp-Szarzyński Mikołaj“O nietrwałości rzeczy świata tego”[w]Rytmy albo wiersze polskie, Wyd. “Test”, Lublin 1995, s.86.
- Sęp-Szarzyński Mikołaj“Epitafium Rzymowi”[w] tamże s. 92.
Literatura
przedmiotu
2.
Literatura polska do roku 1830, praca zbiorowa, PZWS, W-wa 1970, s.
17-21.
Motywy
ruin i grobowców w literaturze i malarstwie romantyzmu i pozytywizmu
Bibliografia
podmiotu
- Mickiewicz Adam, Pan Tadeusz, W-wa 1982, Czytelnik, ISBN 83-07-00483-7
- Mickiewicz Adam, Lilie,W-wa 1982, Czytelnik,s. 98, ISBN 83-07-00483-7
- Mickiewicz Adam, Bakczysaraj,Sonety krymskie,W-wa 1982, Czytelnik, s.214 ,ISBN 83-07-00483-7
- Norwid Cyprian Kamil,W Weronie, Utwory zebrane, t I, W-wa 1960, Czytelnik,s.98
- Orzeszkowa Emilia, Nad Niemnem, W-wa 1962, Czytelnik
- Słowacki Juliusz, Grób Agamemnona, Utwory wybrane,W-wa 1972, Czytelnik, s. 58
Bibliografia przedmiotu
1.Nowacka
Ewa. „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej, Lublin 2003, BW, s. 30-32,
ISBN 83-86581-90-5
2. Lementowicz Urszula,
“Pan Tadeusz” A.Mickiewicza, Lublin 2005, B.W., s.19-20,
ISBN83-86581-05-0
3. Polańczyk Danuta,
Poezje Juliusza Słowackiego,Lublin 1998, Bibl.Wysyłk.s.20-24 ISBN
83-86581-42-5
4.
Polańczyk Danuta, Poezje Adama Mickiewicza, Lublin 2004,BW,
s.25-29,ISBN 83-86581-81-6
Ramowy
plan
I. Wstęp. Wprowadzenie do tematu. Groby, ruiny - różne funkcje jako ważne symbole w romantycznej i pozytywistycznej sztuce i literaturze.
II. Rozwinięcie.
I. Wstęp. Wprowadzenie do tematu. Groby, ruiny - różne funkcje jako ważne symbole w romantycznej i pozytywistycznej sztuce i literaturze.
II. Rozwinięcie.
1.
“Pan Tadeusz” A. Mickiewicza. Ruiny zamku jako wspomnienie
chwalebnej przeszłości magnackiego rodu Horeszków i pretekst do
kontynuacji sporu.
2.
Sonet “Bakczysaraj” A. Mickiewicza. Kontrast między fontanną -
symbolem życia, a opuszczonymi ruinami jako obraz przemijania
wszystkiego, co piękne i radosne na tej ziemi.
3.Symboliczny sens ruin na obrazie niemieckiego malarza romantyzmu Caspara Davida Friedricha “Opactwo w dąbrowie”.
3.Symboliczny sens ruin na obrazie niemieckiego malarza romantyzmu Caspara Davida Friedricha “Opactwo w dąbrowie”.
4.Grób
jako miejsce swoiste, powodujące powrót do świata żywych i
wymierzenie kary. A. Mickiewicz ballada “Lilie”.Grób rycerza
jako główny element utworu.
5. Niesamowity "grób" w postaci wody na obrazie angielskiego malarza Johna Everetta Millais. Obraz pełen żalu i nostalgii, skojarzenia z przemijaniem młodości, urody i miłości.
6. Grób jako punkt wyjścia do ogólniejszej, refleksji na temat ludzkiej egzystencji, i zmiennego systemu wartościowania, jaki przyjmują ludzie. C.K. Norwid “W Weronie”.
7. J. Słowacki “Grób Agamemnona”. Atmosfera grobu mykeńskiego impulsem do rozważań nad przemijaniem dawnej Polski jej ducha rycerskiego i dawnych bohaterów.
Gorzkie refleksje na temat winy własnego narodu, który przez swoje błędy doprowadził do rozbiorów.
5. Niesamowity "grób" w postaci wody na obrazie angielskiego malarza Johna Everetta Millais. Obraz pełen żalu i nostalgii, skojarzenia z przemijaniem młodości, urody i miłości.
6. Grób jako punkt wyjścia do ogólniejszej, refleksji na temat ludzkiej egzystencji, i zmiennego systemu wartościowania, jaki przyjmują ludzie. C.K. Norwid “W Weronie”.
7. J. Słowacki “Grób Agamemnona”. Atmosfera grobu mykeńskiego impulsem do rozważań nad przemijaniem dawnej Polski jej ducha rycerskiego i dawnych bohaterów.
Gorzkie refleksje na temat winy własnego narodu, który przez swoje błędy doprowadził do rozbiorów.
8.
E. Orzeszkowa “Nad Niemnem”. Dwie mogiły: 1. mogiła Jana i
Cecylii jako symbol tradycji i jedności narodowej; 2. wspólna
mogiła powstańcza jako symbol bohaterstwa narodu polskiego i klucz
do odczytania powieści.
III.
Zakończenie. Różne funkcje ruin i grobów w utworach literackich
obu epok.
Pomoce
: reprodukcje obrazów- Caspara Davida Friedricha “Opactwo w
dąbrowie” i Johna Everetta Millais “Ofelia”.
w
w