Język jako instrument walki o władzę


Język jako instrument walki o władzę na podstawie wybranych materiałów wyborczych

    Materiał do analizy:
  1. Ulotki wyborcze.
  2. Gazeta Wyborcza.
Literatura przedmiotu
  1. Miodek Jan, Rozmyślajcie nad mową, W-wa 1998, Prószyński i ska., s. 58-60
  2. Herman Edward S.,Word Tricks & Propaganda, Z Magazine, June 1997
  3. Język polski w okresie transformacji, http://jp.bigweb.pl.
  4.  Lubaś Wiesław, Potoczna polszczyzna mówiona,[w] Literatura polska w szkole średniej, WSiP, W-wa 1975, s. 477-491
       Plan ramowy
I. Wstęp. Władzę ma ten, kto umie korzystać z możliwości danego języka.
II. Rozwinięcie. 
1. Manipulacje wyborcami za pomocą słowa.
- eufemizmy, stwierdzenia abstrakcyjne i ogólniki;
- określenia uogólniające i pomniejszające jako sposób walki z przeciwnikiem
politycznym;
- słowa udające utożsamianie się z programem- my, nas.
2. Wykorzystywanie emocji w walce wyborczej.
- słowa ujemne, budzące strach;
- słowa dodatnie wzbudzające sympatię i zaufanie;
- rola przymiotników i przysłówków w stopniu najwyższym;
- mocne epitety jako środek budzący emocje negatywne;
3. Kreowanie własnego pozytywnego wizerunku za pomocą słów “mruczących”.
4. Słownictwo jako sposób eliminowania przeciwników:
-agresja słowna- obelga, napaść słowna;
-negatywne oceny- pomówienie, zniesławienie, oszczerstwo.
III. Zakończenie. Słownictwo w walce wyborczej jest potężną bronią i umiejętnie użyte, może przyczynić się do zwycięstwa.