Język
jako instrument walki o władzę na podstawie wybranych materiałów
wyborczych
Materiał
do analizy:
- Ulotki wyborcze.
- Gazeta Wyborcza.
Literatura
przedmiotu
- Miodek Jan, Rozmyślajcie nad mową, W-wa 1998, Prószyński i ska., s. 58-60
- Herman Edward S.,Word Tricks & Propaganda, Z Magazine, June 1997
- Język polski w okresie transformacji, http://jp.bigweb.pl.
- Lubaś Wiesław, Potoczna polszczyzna mówiona,[w] Literatura polska w szkole średniej, WSiP, W-wa 1975, s. 477-491
Plan ramowy
I.
Wstęp. Władzę ma ten, kto umie korzystać z możliwości danego
języka.
II.
Rozwinięcie.
1. Manipulacje
wyborcami za pomocą słowa.
-
eufemizmy, stwierdzenia abstrakcyjne i ogólniki;
-
określenia uogólniające i pomniejszające jako sposób walki z
przeciwnikiem
politycznym;
-
słowa udające utożsamianie się z programem- my, nas.
2.
Wykorzystywanie emocji w walce wyborczej.
-
słowa ujemne, budzące strach;
-
słowa dodatnie wzbudzające sympatię i zaufanie;
-
rola przymiotników i przysłówków w stopniu najwyższym;
-
mocne epitety jako środek budzący emocje negatywne;
3.
Kreowanie własnego pozytywnego wizerunku za pomocą słów
“mruczących”.
4.
Słownictwo jako sposób eliminowania przeciwników:
-agresja słowna-
obelga, napaść słowna;
-negatywne oceny-
pomówienie, zniesławienie, oszczerstwo.
III.
Zakończenie. Słownictwo w walce wyborczej jest potężną bronią i
umiejętnie użyte, może przyczynić się do zwycięstwa.