Literatura
podmiotu
- Sofokles,Antygona, W-wa 1965.
- Szekspir W.,Makbet, Łódź 1976.
- Mickiewicz A., Dziady cz. III,W-wa 1974.
- Wyspiański St., Wesele,Kraków 1973.
- Różewicz T., Kartoteka,W-wa 1975
- Wstęp. Wprowadzenie do tematu. Określenie pojęcia dramatu. Definicja literacka.
- Rozwinięcie.
- Rodowód antyczny dramatu jako rodzaju literackiego. Kult Dionizosa w Grecji jako początek dramatu. Podział na tragedię i komedię.
- Cechy dramatu antycznego: zasada trzech jedności, podział utworu, rola chóru, postacie dramatu i ich liczba na scenie, budowa modelu akcji, konflikt tragiczny- Sofokles "Antygona".
- Szekspirowska koncepcja dramatu- odrzucenie antycznych reguł, likwidacja chóru, nastrojowość, wprowadzenie świata fantastycznego, rezygnacja z decorum i połączenie elementów tragicznych z komicznymi, przemiana wewnętrzna bohatera, przeżycia psychiczne. Porównanie "Makbeta" z "Antygoną".
- Dramat romantyczny – jego związki z tradycją szekspirowską i różnice. Nowe treści narodowe, prometeizm i mesjanizm. Wybujały indywidualizm bohatera, brak akcji, luźno powiązane sceny- A.Mickiewicz "Dziady" cz. III.
- Nowatorstwo Wyspiańskiego w "Weselu". Synteza różnych sztuk – literatury, plastyki i muzyki. Rozbudowane komentarze inscenizacyjne-didaskalia.
- Chaos jako sposób kompozycji dramatu współczesnego. Antybohater i chór antyczny w poetyce absurdu.
- III. Zakończenie. Podsumowanie i uzasadnienie wyboru utworów
Filmy Andrzeja Wajdy jako interpretacje dzieł literatury polskiej
Bibliografia podmiotu
- Fredro A., Zemsta, Warszawa 1990
- Mickiewicz A., Pan Tadeusz, Warszawa 1980
- Wyspiański S., Wesele, Kraków 1973