Dramat, Film

Ewolucja dramatu od antyku do współczesności. Omów i porównaj niektóre odmiany tego rodzaju literackiego.

Literatura podmiotu
  1. Sofokles,Antygona, W-wa 1965.
  2. Szekspir W.,Makbet, Łódź 1976.
  3. Mickiewicz A., Dziady cz. III,W-wa 1974.
  4. Wyspiański St., Wesele,Kraków 1973.
  5. Różewicz T., Kartoteka,W-wa 1975
  1. Wstęp. Wprowadzenie do tematu. Określenie pojęcia dramatu. Definicja literacka.
  2. Rozwinięcie.
  1. Rodowód antyczny dramatu jako rodzaju literackiego. Kult Dionizosa w Grecji jako początek dramatu. Podział na tragedię i komedię.
  2. Cechy dramatu antycznego: zasada trzech jedności, podział utworu, rola chóru, postacie dramatu i ich liczba na scenie, budowa modelu akcji, konflikt tragiczny- Sofokles "Antygona".
  3. Szekspirowska koncepcja dramatu- odrzucenie antycznych reguł, likwidacja chóru, nastrojowość, wprowadzenie świata fantastycznego, rezygnacja z decorum i połączenie elementów tragicznych z komicznymi, przemiana wewnętrzna bohatera, przeżycia psychiczne. Porównanie "Makbeta" z "Antygoną".
  4. Dramat romantyczny – jego związki z tradycją szekspirowską i różnice. Nowe treści narodowe, prometeizm i mesjanizm. Wybujały indywidualizm bohatera, brak akcji, luźno powiązane sceny- A.Mickiewicz "Dziady" cz. III.
  5. Nowatorstwo Wyspiańskiego w "Weselu". Synteza różnych sztuk – literatury, plastyki i muzyki. Rozbudowane komentarze inscenizacyjne-didaskalia.
  6. Chaos jako sposób kompozycji dramatu współczesnego. Antybohater i chór antyczny w poetyce absurdu.
  7. III. Zakończenie. Podsumowanie i uzasadnienie wyboru utworów
Filmy Andrzeja Wajdy jako interpretacje dzieł literatury polskiej

Bibliografia podmiotu
  1. Fredro A., Zemsta, Warszawa 1990
  2. Mickiewicz A., Pan Tadeusz, Warszawa 1980
  3. Wyspiański S., Wesele, Kraków 1973